Vizio V5-serie review: betaalbaar, maar met matige prestaties

vizio v5 head on

Mooie interface op het scherm en minimalistische spraakafstandsbedieningZeer betaalbaar

We waarderen de SmartCast-interface van de V-serie, de synergetische/minimalistische afstandsbediening en de uiterst betaalbare prijs. Het verdient een kijkje als je tv’s op instapniveau koopt, maar weet dat de beeldkwaliteit in verhouding staat tot de prijs.

Zoals met al zijn smart-tv’s, brengt Vizio’s V-serie de SmartCast-interface naar de tafel. Het is het beste in de show als het gaat om het effectief samenvoegen van entertainmentinhoud van verschillende bronnen (over-the-air, streaming, enz.). Het werkt ook mooi samen met de minimalistische afstandsbediening van het bedrijf, die nu spraakopdrachten ondersteunt.

Met name de V5-serie is ook relatief betaalbaar. Het 55-inch-klasse model V555-J dat hier wordt geëvalueerd, kost slechts $ 500. Helaas lijkt de beeldkwaliteit niet goed vergeleken met de V-serie die ik eerder dit jaar heb getest (dat was het model V505-H19). Dit komt grotendeels door schermuniformiteit – of het gebrek daaraan.

Ontwerp en specificaties

Tv’s in de V-serie van 2021 zijn aantrekkelijke apparaten met dunne randen die zijn gewikkeld rond 60 Hz, 10-bits, 4K UHD-panelen die gebruik maken van ouderwetse kleurtechnologie en full-array achtergrondverlichting. Er zijn met andere woorden geen local dimming zones. Het 55-inch V5-seriemodel dat ik heb getest, woog ongeveer 30 pond en is ongeveer 3,5-inch op zijn dikst. Het kan aan een muur worden gehangen met een VESA-montage van 300 x 200 mm.

Een gebied waarop de hele V-serie schittert, is de ondersteuning van oudere buitenboordvideoapparatuur: u vindt composiet-/componentvideo-ingangen en RCA-audioaansluitingen (in en uit). Er zijn natuurlijk voldoende moderne poorten, waaronder digitale optische (Toslink) uit, coax voor het aansluiten van een over-the-air antenne of een kabel/satelliet-tv-settopbox, en ethernet. Er zijn drie HDMI-poorten aanwezig, waarvan er één de nieuwere audiostandaard, eARC, ondersteunt. (De V505 ondersteunde alleen ARC. Klik op deze link voor een uitleg van de verschillen tussen ARC en eARC.) Een enkele USB-poort is inbegrepen voor streaming vanaf een massaopslagapparaat.

De V555-J ondersteunt alle belangrijke smaken van HDR, waaronder Dolby Vision, HDR10, HLG en zelfs HDR10+. Deze generatie krijgt ook Bluetooth 5.0-ondersteuning, terwijl draadloze netwerken op het Wi-Fi 4-niveau blijven (dual-band 802.11n). Maak je geen zorgen, dat is meer dan voldoende voor tv-gebruik.

Interface en afstandsbediening

De kanaalgids is de beste eigenschap van de SmartCast-gebruikersinterface van Vizio, die natuurlijk kabel- en over-the-air-inhoud weergeeft, maar ook door Vizio samengestelde inhoud en alle belangrijke streamingdiensten bevat.

De grote spelers verschijnen op het SmartCast-startscherm – Apple TV+, Netflix, Hulu, het Disney Channel, et al – en het kost maar een paar klikken om van ingang te wisselen of naar het instellingenmenu van de tv te gaan of waar je maar wilt gaan.

v5 smartcast en afstandsbediening

De hieronder getoonde spraakafstandsbediening is mooi minimalistisch en werkt goed met de SmartCast-interface. Functionaliteit is intuïtief verdeeld tussen de afstandsbediening en de gebruikersinterface op het scherm, waardoor het op één lijn komt met de Roku OS-interface en afstandsbediening, en veel efficiënter dan de One Remote/SmartHub-combinatie van Samsung.

vizio v-serie afstandsbediening

De V-serie verwerkt ook DTS-surround en Dolby Atmos-audio, biedt een gamemodus met lage latentie en ondersteunt zowel Apple AirPlay 2 als Chromecast. Bovendien is de tv compatibel met de digitale assistenten Alexa, Google Assistant en Siri.

Als ik een klacht heb (een buitengewoon kleine) over SmartCast, dan is het dat de lokale mediaspeler niet herinnert waar je was gebleven met het kijken naar je film, zoals Roku doet. Aan de andere kant, hoewel het er een beetje ouderwets uitziet (denk aan DOS), crasht het niet langer of duurt het eeuwig om naar de volgende pagina te gaan. Kortom, ik ben er niet meer bang voor, hoewel het nog steeds niet helemaal aan Roku’s speler ligt.

De V5-serie van Vizio varieert van 43 inch ($ 340) tot 75-inch ($ 900), terwijl de step-up V6-serie AMD FreeSync-ondersteuning toevoegt en beschikbaar is in 70-inch ($ 750) en 75-inch ($ 920) SKU’s .

Prestatie

Nadat ik eerder dit jaar de V505-H19 heb getest (beter laat dan nooit), was ik teleurgesteld in het beeld dat deze nieuwe versie van de V5-serie biedt. Merk op dat ik bij de eerdere recensie net klaar was met de ietwat imago-uitdagende Konka U5. De V555-J treedt op de hielen van een Sony OLED en de Hisense U8G, die aanzienlijk moeilijker te volgen zijn.

De V555-J is met het meeste materiaal perfect te bekijken en in het dagelijks gebruik heb je misschien geen klachten. Het deed het ook redelijk goed in de meeste Spears & Munsil-tests (afgezien van beweging), en het had niet veel problemen met mijn standaard testvideo’s. Het had echter wel wat.

Dat gezegd hebbende, leed het – in verschillende mate (zeer mild tot mild) – van zowat elke tekortkoming waar de betere tv’s de afgelopen jaren van zijn afgestapt, of op zijn minst aanzienlijk zijn verbeterd: trillingen, moiré, onnauwkeurige kleuren en meer. De meest vervelende problemen waren een extreem smalle optimale kijkhoek en een slechte schermuniformiteit.

Dit laatste betekent dat er soms duidelijke bewolking was in verschillende delen van het scherm wanneer er lichte achtergronden in het spel waren. Misschien was er iets mis met deze specifieke tv, de productierun of is Vizio overgestapt op een goedkoper antireflectiecoating/coatingproces. Uniformiteit vond ik niet zo’n probleem met de V505-H19, hoewel ik die tv niet meer heb om te vergelijken met de V555-J.

Er is in ieder geval geen ouderwetse, koude kleur – het palet van de V555-J is behoorlijk warm. Misschien warm in sommige omstandigheden. (Je kunt een deel ervan aanpassen met de gedetailleerde kleurinstellingen van de tv). Er waren tijden dat ik naar HDR10-materiaal keek dat oververzadigd rood het beelddetail doodde.

vizio v5 hoekig

In dezelfde lijn vertoonde HDR-materiaal soms een zeer lichte, bijna oranje tint in het algehele beeld. Dit doorkruist alle basisbeeldmodi (Levendig, Sport, Film, enz.)

De interne luidsprekers van de V555-J produceerden veel volume en ik had geen moeite om dialogen te kiezen. Ze zijn leefbaar, maar missen zowel bottom- als high-end. Ik zou voor geluid van buitenaf kiezen, of misschien een koptelefoon voor serieus solo-kijken.

Als ik thuis naar de V555-J zou kijken, zou ik niet gestoord worden door het beeld zolang ik in het midden van het scherm zat – of slechts een beetje buiten de as. Maar ik vraag me af en toe af of ik niet net iets meer had moeten uitgeven om een ​​veel betere tv te krijgen.

Gevolgtrekking

Na het relatief kleine prijsverschil tussen de V-serie van Vizio en de M-serie te hebben gezien, raad ik aan om het extra geld uit te geven voor de kwantum-dot-kleur die in de laatste wordt gevonden. Dat is een aanbeveling op basis van mijn recensie uit 2019 van de M-serie Quantum, met het grote voorbehoud dat ik de tv’s uit de M-serie van het jaar niet echt heb gezien.

Ik raad je ook aan om de banden op TCL’s 5-serie tv’s te schoppen, die een betere schermuniformiteit en nauwkeurigere kleuren hebben.