Vizio M-Series Quantum 4K UHD TV review: nauwkeurige kleuren, verbeterde poorten

vizio m series 2021 head on

Nauwkeurige quantum-dot-kleurenUitstekende SmartCast-interfaceEenvoudige afstandsbediening werkt goed met de scherminterfaceeARC- en FreeSync-ondersteuning

Onopvallende videoverwerking Geen bewegingscompensatie

Met quantum dot-kleur overtreft de Vizio M-Series de enige iets goedkopere V-Series met een ruime marge in beeldkwaliteit. Hoewel er sinds de laatste iteratie weinig is veranderd, is eARC nieuw en is FreeSync beschikbaar op bepaalde modellen.

Het duurde niet lang om te bevestigen wat ik vermoedde tijdens mijn Vizio V5-serie review – de iets duurdere M-serie Quantum biedt een veel beter beeld. Het is op geen enkele manier perfect perfect, maar de kleur is nauwkeuriger en de schermuniformiteit overtreft die van de V-serie ver.

Als je middenklasse Vizio winkelt, is de M-Series Quantum wat je zoekt. Sla een paar lunches over om extra geld te sparen.

Ontwerp en functies

De M-serie, inclusief het 55-inch klassemodel M55Q6 dat ik heb getest, is 60 Hz, 3840 x 2160 (4K UHD), 10-bits tv’s. Ze bieden array-achtergrondverlichting, maar geen zone-dimming totdat je de MQ7-modellen raakt (dan krijg je tot 32 zones). Quantum dots worden gebruikt voor nauwkeurige kleuren en er is voldoende piekhelderheid om HDR-titels nieuw leven in te blazen.

De M-serie zijn niet de lichtste tv’s die er zijn, maar ze strekken zich wel uit naar dat einde van het spectrum. Ik had geen moeite om het apparaat uit de doos te halen en het was gemakkelijk ondersteboven op zijn plaats te houden terwijl ik de twee poten vastschroefde. Als je redelijk in staat bent, heb je geen probleem om het solo op te zetten. Met een gewicht van 29,39 pond is het ook licht genoeg om aan de muur te worden gemonteerd, zelfs zonder een stijl te raken (als je voorzichtig bent en de juiste hardware gebruikt). Mijn apparaat had een VESA-montagepunt van 300 mm x 200 mm.

De M55Q6 biedt een bescheiden, maar meer dan voldoende selectie van poorten, waaronder analoge audio en component/composiet video. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten met eARC ondersteund op HDMI 1 (oudere modellen boden alleen de langzamere ARC), evenals FreeSync en variabele verversingssnelheid. Optische S/PDIF, coax (voor antenne of kabel) en ethernet zijn ook aan boord. Wi-Fi is 802.11n en er is ondersteuning voor Bluetooth 5.0.

2022 v656 j09 m65q6 j09 terug io

Andere functies zijn onder meer spraakgestuurde afstandsbediening en smart-home-connectiviteit via Amazon Alexa, Apple HomeKit en Google Assistant. Deze tv begrijpt alle belangrijke smaken van HDR, inclusief HDR10, HDR10+, Dolby Vision en HLG.

De MQ6-serie is verkrijgbaar in 43- ($400) tot 75-inch ($1.000) modellen. Het 55-inch model dat hier werd beoordeeld, kostte $ 580 op het moment van schrijven. De MQ7-serie is verkrijgbaar in 70- ($ 1.200) en 75-inch ($ 1.400) versies. Die bieden naast lokale dimzones een iets nauwkeurigere kleur en hogere helderheid. FreeSync Premium (ondersteunt standaard dynamisch bereik met lage latentie) is ook een vereiste uit de MQ7-serie, hoewel het nog steeds slechts 60Hz-tv’s zijn.

Interface en afstandsbediening

Vizio’s SmartCast-gebruikersinterface is een grote kracht van Vizio’s tv’s. Het doet uitstekend werk bij het organiseren en leveren van alle soorten inhoud. Het is inderdaad ook de enige interface die ik ken die alle inhoud in de kanaalgids vouwt – een functie die normaal is gereserveerd voor OTA (over-the-air) en samengestelde inhoud. Daarover gesproken, Vizio biedt, net als andere leveranciers, veel gratis materiaal om te bekijken.

vizio m-serie 2021 smartcast

De minimalistische (vergeet de reclamesneltoetsen) afstandsbediening gaat heel goed samen met SmartCast. Bijna alle instellingen zijn slechts twee klikken verwijderd, en de rocker/enter-knop doet ook handig dienst als transportbesturing tijdens het afspelen. Het is heel goed doordacht en samen met Roku, de tandem die ik het meest efficiënt vind. Net als de betere afstandsbedieningen van Roku, is er een ingebouwde microfoon voor spraakherkenning.

vizio m-serie 2021 afstandsbediening

Als u op zoek bent naar gebruiksgemak en gemakkelijk doorzoekbare inhoud, dan zou Vizio bovenaan uw lijst moeten staan. Mijn enige waarschuwing is dat het moeilijk is om het installatieproces te doorlopen, laat staan ​​de tv te gebruiken, zonder een internetverbinding. Sla de verbindingsconfiguratie niet over en koop er geen als u een stand-alone eenheid voor OTA TV wilt.

Merk op dat er een bijbehorende SmartCast-app voor telefoons is. Ik heb het altijd laggy gevonden, maar het is zeker handig als je de afstandsbediening kwijt bent. Telefoongerichte gebruikers geven er misschien zelfs de voorkeur aan. Download het en probeer het eens.

Prestatie

Ik had een enorm déjà vu-geval toen ik naar deze meest recente M-serie keek. Als de foto al is veranderd sinds de iteratie van 2019, kon ik hem niet zien. Wat dat in meer gedetailleerde termen betekent, is dat de kleur geweldig is, er voldoende helderheid is om HDR-inhoud te laten zien, en de beeldverwerking is … .

vizio m-serie 2021 haaks

Waar de M-serie moeite mee heeft, is bewegingscompensatie en om de een of andere reden oververzadigde roodtinten in HDR. In het eerste geval implementeert Vizio het eenvoudigweg niet, en in het geval van het laatste is het waarschijnlijk een kwestie van het verwerken van pk’s. In onze Rio-video met een gigantische gouden en rode draak in een parade, hadden goud en rood de neiging om samen te smelten tot een nogal lelijke melange. Het was beter dan de V-serie, maar het is iets waar Vizio aan zou moeten werken.

Glans en moiré zijn ook merkbaar, maar niet overweldigend; en over het algemeen wordt het meeste materiaal en films goed weergegeven op de M-serie. Het is geen beeld, maar het is leuk voor de prijs.

Het testen van de DLNA / massamedia-afspeelapp onthulde een Vizio-fout die ik was vergeten. Het leest geen exFAT-media, alleen NTFS. Verder heeft Vizio de app de afgelopen jaren enorm verbeterd. De interface is nog steeds primitief (dat wil zeggen, DOS-achtig), maar hij speelde al mijn testvideo’s zonder een hapering af. Dat is iets wat de A90J van Sony niet heeft gedaan tijdens langdurige tests.

Na zojuist de Vizio V5-serie te hebben beoordeeld, kan ik je ondubbelzinnig aanbevelen om in plaats daarvan de M-serie te kopen. Niet alleen is de kleur veel beter, maar de schermuniformiteit is enorm superieur. Waar de V-serie problemen had met vertroebeling en zeer smalle kijkhoeken buiten de as, had de M-serie bijna geen vertroebeling en een behoorlijk brede optimale kijkhoek.

Gevolgtrekking

Als je op zoek bent naar Vizio, sla dan de V-serie over en ga voor de M-serie. Het verschil in beeldkwaliteit is enorm en de M’s zijn maar iets hoger geprijsd ($50 tot $100). Buiten dat, als je niet geïnteresseerd bent in eARC (voor ongecomprimeerde 7.1 surround) of FreeSync (voor gaming), is de afbeelding identiek aan de laatste iteratie, waar je misschien deals over vindt.