TCL 6-Series 4K UHD smart TV review: een indrukwekkende entertainmentwaarde

55r635 angled left hero

Fantastische kleur en helderheidUitstekende HDR-weergaveZeer betaalbaar voor de beeldkwaliteit

Ondersteunt geen Bluetooth-audio rechtstreeks van de TVHeavy voor een 55-inch tv van bijna 60 pond.

Deze mini-LED-tv met kwantumpunt steekt ver boven zijn gewichtsklasse uit wat betreft helderheid, contrast en kleur. Het is een topkandidaat totdat je veel duurdere tv’s van grotere merken overweegt.

TCL’s mini-LED/quantum dot-technologie maakte indruk op ons in de $ 2.000 65-inch 8-serie die we afgelopen zomer hebben getest, en je zult diezelfde technologieën vinden in de $ 700 55-inch 6-serie tv van het bedrijf. We hebben het bijna in de buurt van de beste beeldkwaliteit voor in wezen de helft van wat je zou verwachten te vertakken.

Ontwerp en functies

De 55-inch klasse (54,6-inch diagonaal) 6-serie die we hebben getest, heeft een 4K UHD (3840 x 2160), 10-bit, 120 Hz (4K gaming is 60 Hz) paneel dat quantum dots gebruikt voor kleur en mini-LED’s voor achtergrondverlichting .

Deze recensie maakt deel uit van TechHive’s berichtgeving over de beste smart-tv’s, waar u beoordelingen van het aanbod van de concurrentie vindt, plus een kopersgids voor de functies waarmee u rekening moet houden bij het winkelen voor dit type product.

De panelen ondersteunen lokaal dimmen, maar gezien de “duizenden lichten” (TCL was niet specifiek buiten die zin), is het niet zo gedetailleerd als je zou denken. Je krijgt 128 zones op dit 55-inch model, 160 zones op de 65-inch en 240 op de 75-inch. Ter vergelijking: de 8-serie heeft 25.000 lampen en meer dan duizend zones. In stresstests maakte dit een verschil; in het echte leven lang niet zoveel.

55r635 detail 1

Blijkbaar legt mini-LED ook een gewichtsstraf op. De 6-serie is een van de zwaardere 55-inch tv’s die ik ooit heb moeten trainen – met een gewicht van bijna 45 pond. Houd daar rekening mee als u van plan bent gebruik te maken van het 300 mm x 300 mm VESA-montagepunt. Over montage gesproken, de 6-serie is ook vrij dik door de heupen (het dikkere onderste gedeelte waar de poorten en elektronica zich bevinden), van bijna 3 inch.

Poorten omvatten vier gedeeltelijke HDMI 2.1 (dwz een HDMI 2.1-implementatie die geen bandbreedte van 48 Gbps biedt), één USB 2.0-poort, ethernet, coax (antenne/kabel) en legacy AV-ingang (composiet/analoge audio) via een 3.5 mm-adapter. Audio-uitgang is beschikbaar via één HDMI-uitgang die ARC ondersteunt, evenals zowel digitale (Toslink optische) als 3,5 mm analoge audio-uitgangen. De Wi-Fi is 802.11ac en de Bluetooth – nou, dat is een ander verhaal. Zie onder.

De tv ondersteunt HDR10, Dolby Vision en HLG, maar niet HDR10+. Dolby Atmos en Dolby Digital Plus worden ondersteund via passthrough. Zoals je misschien al geraden had uit de hierboven vermelde verversingssnelheid, heeft de 6-serie een spelmodus en ondersteunt hij variabele verversingsfrequenties.

Afstandsbediening en Smart TV-interface

De Roku-interface is uiterst eenvoudig en efficiënt. Ik zou wat tweaks kunnen aanbevelen, maar ik zou nit-picking zijn. Het somt automatisch aangesloten apparaten op en is een portaal naar een enorm universum van gratis en betaalde gestreamde inhoud.

55r635 rc580 afstandsbediening

Ik ben niet helemaal weg van de manier waarop de startpagina je altijd iets lijkt te verkopen, maar mijn echte klacht is dat Roku weigert Bluetooth-audio te ondersteunen, en bij uitbreiding Bluetooth-koptelefoons. Het bedrijf lijkt zijn weg naar de audiomarkt te proberen te benutten met zijn Roku TV Ready-platform, waarmee luidsprekerfabrikanten soundbars kunnen bouwen die draadloos verbinding maken met tv’s met het Roku TV-besturingssysteem.

Een tijdelijke oplossing is om de Roku-app op je telefoon of een externe Bluetooth-zender te gebruiken, zoals ik. Het is geen ideale oplossing, maar er zijn enkele zeer goede vanaf ongeveer $ 30. Anders gezegd: ik ben dol op de Roku-interface, maar haat de marketing capriolen.

De Roku RC580-afstandsbediening is een studie in eenvoud, en in tegenstelling tot de al even minimalistische Samsung One Remote, is het ook een studie in efficiëntie. Met Roku, de weinige knoppen en integratie met de interface, laat je je nog steeds binnen een paar klikken van alle functies, waar Samsung’s afstandsbediening je laat klikken, en klikken, en klikken.

Prestatie

De afbeelding uit de 6-serie had me bij de pop-up van het TCL-logo. Helder, met een goed contrast en lang niet de hoeveelheid bloei en andere visuele artefacten die ik had verwacht. Toen ik bij de meer kleurrijke dingen kwam. Wauw. Ik heb de prijs inderdaad dubbel gecontroleerd. Mijn eerste gedachten waren eigenlijk dat de 6-serie er eigenlijk beter uitziet dan de 8-serie van vorig jaar. Misschien is minder meer (minder geld, minder lampen en dimzones). Waarschijnlijk niet.

Dat gezegd hebbende, hij doorstond niet alle tests die ik erop gooide. Er was wat rommel in de dunne lijnen in sommige tests en enkele eigenaardigheden toen ik een zoneteller los op het scherm zette. Het witte blok dat over de randen van het scherm beweegt, vervaagt soms (een primeur in mijn ervaring), en er was een duidelijke bloei die ik niet opmerkte bij materiaal uit de echte wereld.

55r635 voorste held

Inderdaad, toen ik de Sony contrast-demovideo afspeelde (‘s nachts in Las Vegas), was er helemaal geen bloei. Die video verslaat alles behalve de beste tv’s, en de 6-serie heeft het gehaald. Ik weet niet zeker hoe TCL dit beheert, maar goed van hen.

Er was een extreem milde moiré en glinstering in sommige gedetailleerde beelden tijdens langzame pannen, maar het was minder dan elke tv in zijn prijsklasse met een vergelijkbare helderheid. De enige tv’s die ik heb gezien die dit soort artefacten bijna volledig kunnen temmen, zijn zeer dure 8K UHD-sets die ze tijdens het opschalingsproces verwijderen.

Bewegingscompensatie was ook erg goed, en schermuniformiteit uitstekend. Het HDR-effect is levendig en verstikt geen fijne details, wat zeer ongebruikelijk is voor deze prijs.

De 6-serie biedt een verrassend goed beeld voor een tv van $ 700. De gebreken zullen waarschijnlijk niet van belang zijn voor iedereen, behalve voor de meest kieskeurige kijkers. Last but not least, het geluid is eigenlijk half fatsoenlijk. Daarmee bedoel ik, veel beter dan de meeste tv’s voor deze prijs; in feite zou ik geen haast hebben om een ​​soundbar te kopen.

Spaar ervoor, of bespaar wat geld

Als u overweegt een 4K UHD 55-inch te kopen in het bereik van $ 400 tot $ 500, bespaar dan iets meer en stap over op de TCL 6-serie. Als je overweegt iets te kopen in het bereik van $ 1.000 tot $ 1.500, kijk dan eerst naar de 6-serie – je hebt misschien niet de behoefte aan de dure set. Botweg gezegd, de 6-serie is gewoon een geweldige tv voor de prijs.