Review Q Acoustics Concept 30 boekenplankluidsprekers: verbluffend geluid voor een redelijke prijs

Q Acoustics Concept 30 bookshelf speaker on a table

Opmerkelijk soepel en gebalanceerd geluid Uitzonderlijk ontwerp Ze presteren even goed bij laag en hoog volume

Standaards zijn optioneel en kosten $ 499

De Q Acoustics Concept 30 zijn uitstekende luidsprekers die net zo mooi zijn om naar te kijken als om naar te luisteren.

$ 1.299 per paar; optionele stands: $ 499

De Q Acoustics Concept 30 boekenplankluidsprekers lenen technologie en ontwerpconcepten van de veel duurdere Concept 300- en Concept 500-lijnen van het bedrijf en combineren deze met hun eigen akoestische innovaties om uitstekende prestaties te leveren tegen een veel bescheidener prijs.

Deze recensie heeft betrekking op de Concept 30-luidsprekers van $ 1.299 en hun Q FS75-luidsprekerstandaards van $ 499, maar gebruikers kunnen ze combineren met de Concept 50-vloerluidsprekers van $ 2.999, de Concept 90-centerkanaalluidspreker van $ 999 en een Q B12-subwoofer om een ​​thuisbioscooppakket te creëren voor $6.295.

De Concept 30 passieve luidsprekers bieden ongelooflijke audiodetails en een verbluffend visueel ontwerp en markeren Q Acoustics’ eerste intrede in de zeer concurrerende middenprijsklasse. Het bedrijf heeft al uitzonderlijke waarde geleverd met zijn Concept 20-serie en high-end Concept 300 boekenplankluidsprekers bieden verbluffend geluid voor een verbluffende prijs.

Q Acoustics benadrukt dat deze nieuwe luidsprekers zijn geïnspireerd op en gebruikmaken van technologie uit de duurdere lijnen in plaats van het ontwerp van hun hoog gewaardeerde instapmodel Concept 20-luidsprekers te versterken. Zie het als trickle-down tech, redelijk geprijsde luidsprekers die meer gemeen hebben met het high-end aanbod van het bedrijf.

Concept 30-luidspreker op optionele standaard

Q Akoestiek

Het kenmerk van Q Acoustics is het kast-in-een-kastsysteem, ontworpen om hoogfrequente ruis te minimaliseren. Dit Gelcore-systeem maakt gebruik van een niet-uithardende gel die is ingeklemd tussen twee afzonderlijke lagen. Een speciaal ontwikkelde kleefstof voert hoogfrequente trillingen van de bewegende drivers af in warmte om een ​​gerichte audioprestatie te behouden.

Hetzelfde interne verstevigingssysteem, geïntroduceerd in de 500-serie, voorkomt dat lage trillingen het geluid kleuren. De luidsprekers hebben ook een geveerd ophangsysteem voor de grondplaat dat de kasten isoleert van externe trillingsinterferentie.

De luidspreker zelf bestaat uit een 5-inch woofer en een 1-inch tweeter die een frequentierespons van 54Hz–30kHz leveren. Dit zijn gloednieuwe ontwerpen specifiek voor de Concept 30, 50 en 90 luidsprekers. Een aluminium keerplaat van 3,0 mm wordt op elke aandrijfeenheid bevestigd voordat ze aan de kast worden bevestigd, waardoor een akoestische afdichting wordt gevormd terwijl trillingen worden gedempt en structurele koppeling wordt verminderd.

Q Acoustics Concept 30 boekenplankluidspreker

Q Akoestiek

De door Tensegrity geïnspireerde FS75-standaards zijn verbluffend. De magie van hun zwevende compressieontwerp zorgt voor wat een nogal gecompliceerde opstelling kan zijn. De standaards lijken pas stabiel en stevig als alle schroeven op hun plaats zitten, dus geduld en vertrouwen zijn vereist tijdens het montageproces. Het uiteindelijke resultaat is de moeite waard.

Elke luidspreker weegt 17,4 pond en meet 7,1 x 11,2 x 12,6 inch (HxBxD). De luidsprekers zijn verkrijgbaar in een glanzend zwarte, zilveren of witte afwerking. Een stoffen rooster wordt via magneten aan de luidsprekers bevestigd, maar de voorste keerplaat is zo opvallend dat de meeste luisteraars willen pronken met het ontwerp.

Wat levert al deze demping de luisteraar op?

Ik heb de Concept 30-luidsprekers getest met een home-audiosysteem met een Technics SL-1200-platenspeler met een Ortofon OM 10-cartridge en stylus, een NAD C545BEE cd-speler, een NAD PP-1 phono-voorversterker, NAD S100 stereo-voorversterker en een NAD 2400 Monitor Serie versterker. Ik gebruikte QED XT25-luidsprekerkabels en bi-wired.

Een originele UK CD-persing van Talk Talk’s album uit 1986 laat echt zien waarom de Concept 30-luidsprekers zo speciaal zijn. De opname zelf is onberispelijk en er is een opmerkelijke hoeveelheid definitie voor elk instrument in de mix. Het album klinkt geweldig op elk volume en de speakers vullen moeiteloos een grote ruimte, maar klinken net zo goed als near-field monitoren op laag volume.

Het drumstel in de hitsingle “Life Is What You Make It” is bijna gemixt alsof het het hoofdinstrument is, en het is een nummer waarvan bekend is dat het kleinere luidsprekers in audiomodder verandert. Het geluid is hier precies goed.

Q Acoustics Concept 30 met en zonder grill

Q Akoestiek

Een Columbia stereo LP-persing van de soundtrack van de film uit 1966, gecomponeerd door John Barry, is een ander album dat een paar luidsprekers kan uitdagen. Barry gebruikte de flexatone, een percussie-instrument met een geluid dat soms wordt aangezien voor een theremin, als een sleutelinstrument in de partituur. De Concept 30 komt opnieuw door en geeft discrete definitie aan elk instrument in arrangementen die soms een beetje druk worden in het middenbereik.

De Concept 30 schittert ook met een cd van Lucinda Williams’ Grammy-winnende klassieke album uit 1998. Het is ook een LP die door meerdere sets van producers en ingenieurs is gegaan, beginnend als een coproductie met Steve Earle en Ray Kennedy voordat hij werd overgedragen aan Roy Bittan van de E Street Band voordat hij eindigde met Rick Rubin en Jim Scott voor een laatste mix . is een geweldige referentieschijf omdat veel mindere systemen de leadzang van Williams in de gitaar doen vervagen. Het is een strakke sonische pasvorm op sommige plaatsen op het album, maar er is nooit een moment dat die soms kleine ruimte tussen de zang en de instrumenten niet gemakkelijk te horen is op de Concept 30.

Logischerwijs zal er een meer uitgesproken laag zijn met de Q Acoustics Concept 50 vloerstaande luidsprekers, maar de Concept 30 levert genoeg dreun voor iedereen behalve de meest toegewijde bastop. Als je in een appartement of flatgebouw woont, zullen deze luidsprekers je geven wat je nodig hebt terwijl je de vrede met de buren bewaart.

Toen ik de afgelopen weken naar de Concept 30 luisterde, dacht ik er vaak over na hoe graag ik ze zou willen gebruiken als referentieluidsprekers bij een mixproject. Het is niet zo dat ze zo plat zijn dat Yamaha NS-10-luidsprekers al zoveel jaren een standaard studiokeuze zijn. Er is hier een duidelijk kenmerkend Q Acoustics-geluid aan de gang, maar het is een gebalanceerd geluid en levert het soort transparantie dat zo cruciaal is in een studiomixsessie.

De passieve luidsprekers van de Q Acoustics Concept 30 klinken even goed bij klassiek, jazz of rockmuziek. Ze zijn een uitzonderlijke keuze als boekenplankluidsprekers in een kleine kamer, maar ze hebben genoeg kracht om hun mannetje te staan ​​als de primaire luidsprekers in een thuisaudiosysteem als je niet het budget hebt voor de veel grotere Concept 50-vloerstaanders. Als je op zoek bent naar een bedrade surround-sound thuisbioscoopopstelling, zou het Q Acoustics Concept 30, 50 en 90 (centerkanaal) pakket een uitstekende keuze moeten zijn.

James heeft in de muziek gewerkt als producer, A&R executive, muziekuitgever, manager en platenhandelaar. Hij schrijft over muziek, technologie en films vanuit zijn huis in Georgië.