Philips Hue Dimmer Switch (2021) review: de verouderende Hue dimmer switch krijgt een welkome opknapbeurt

philips hue dimmer switch v2 main

De eerste generatie Dimmer Switch van Philips Hue, eigendom van Signify, werd voor het eerst geïntroduceerd in 2015, en begon behoorlijk gedateerd aan te voelen, wat de komst van zijn sterk verbeterde opvolger meer dan tijdig maakt.

Niet alleen ziet de tweede generatie Dimmer Switch er moderner uit, hij voegt ook een nieuwe Hue-knop en een op tijd gebaseerde lichtscènemodus toe, samen met een grotere muurplaat die zowel peel-and-stick als schroefmontage mogelijk maakt. Ondertussen is een van de geweldige functies van de originele dimmerschakelaar – de mogelijkheid om deze via HomeKit te configureren – nergens heen gegaan. Ook onveranderd: het redelijke prijskaartje van $ 25.

Ontwerp en specificaties

Met afmetingen van 3,6 x 1,4 x 0,3 inch (HxBxD) is de nieuwe Hue-dimmerschakelaar (gemeten zonder de meegeleverde muurplaat) ongeveer even groot als het origineel, maar daar houden de overeenkomsten op. Om te beginnen zijn de hoeken van de schakelaar meer afgerond dan de oudere, boxierschakelaar, en in plaats van de glanzende – en om eerlijk te zijn, goedkoop ogende – afwerking van het origineel, heeft de nieuwe versie een matte afwerking die (ironisch genoeg) veel meer gepolijst uitzien.

philips hue dimmer-schakelaar v2 en v1

Een andere verandering is dat de nieuwe Dimmer Switch het ontwerp met vier knoppen van zijn voorganger laat vallen. In plaats van de “aan”, “helderder”, “dimmer” en “uit”-knoppen, is er nu een “aan/uit”-knop, een helderheid omhoog/omlaag-schakelaar en een “Hue”-knop voor het schakelen tussen lichtscènes. Door de aan/uit-knoppen te combineren en de Hue-knop toe te voegen, geeft de nieuwe Dimmer Switch je in wezen een extra knop om mee te spelen. Ik zal de functionaliteit van de Hue-knop even beschrijven.

Ook veranderd is de wandplaat van de Hue Dimmer Switch. Net als bij de schakelaar zelf, heeft de plaat nu een matte uitstraling in plaats van de glanzende afwerking van het origineel – een welkome, mooiere verandering. En terwijl de originele plaat standaardformaat was (4,5 x 2,75 inch), is de nieuwe plaat middelgroot (4,88 x 3,13 inch). Het wordt ook geleverd in twee in elkaar klikkende stukken, waarbij het achterste gedeelte zowel een peel-and-stick zelfklevende achterkant heeft als zes gaten voor montageschroeven.

philips hue dimmer switch v2 wandplaat

Net als bij het origineel klikt de nieuwe dimmerschakelaar magnetisch op zijn muurplaat, hoewel zelfs die functionaliteit is veranderd. Nu, in plaats van dat ze in de muurplaat zijn ondergebracht, zitten de magneten nu in de schakelaar zelf. Dat betekent (vergelijkbaar met de Hue Smart Button) dat je de schakelaar op alles van metaal kunt klikken, zoals een koelkastdeur of een metalen lamppaal.

philips hue dimmer switch v2 magneten

De nieuwe Dimmer Switch wordt aangedreven door een CR2032-knoopcelbatterij (in tegenstelling tot de CR2045-celbatterij voor het oudere model), en Signify belooft een batterijlevensduur van twee jaar op een enkele batterij.

Installatie en configuratie

Net als bij zijn voorganger kan de nieuwe Hue Dimmer Switch worden geïnstalleerd met behulp van de peel-and-stick achterkant van de muurplaat. Uiteindelijk heb ik mijn testapparaat op precies dezelfde plek op mijn keukenmuur geplakt waar de originele schakelaar was. (Wees trouwens voorzichtig met het verwijderen van de oude muurplaat; de lijm op de mijne nam een ​​brok muurverf mee.) En zoals ik net al zei, een nieuwe optie is om de plaat aan je muur te schroeven in plaats van te plakken.

Zodra dat is gebeurd, start u eenvoudig de Hue mobiele app, tikt u op en volgt u de instructies. Voor mij vond de app de Zigbee-enabled Hue Dimmer Switch binnen een paar seconden, en een minuut later was hij verbonden met mijn Hue Bridge. Je mag dan kiezen welke lichten de schakelaar zal bedienen; je kunt een kamer, een zone (zoals boven of beneden) of een of meer individuele lampen kiezen.

Over bruggen gesproken, de Hue Bridge is vereist om de Hue Dimmer Switch te gebruiken. Als je Hue-lampen in je huis hebt die je via Bluetooth bedient in plaats van Zigbee, moet je voor de bridge poneren om de nieuwe schakelaar aan je installatie toe te voegen.

Functies en functionaliteit

De toevoeging van de Hue-knop markeert de grootste verandering tussen de oude dimmerschakelaar en de nieuwe, en je kunt hem instellen op een van de twee modi: “scènecyclus” of “op tijd gebaseerd” licht.

Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, laat de scènecyclusmodus je lampen door een selectie van lichtscènes bladeren terwijl je op de Hue-knop drukt. Je kunt maximaal vijf verschillende scènes kiezen; dus, bijvoorbeeld, één keer op de Hue-knop drukken kan een “Heldere” scène activeren, een tweede druk kan de “Concentraat” -scène activeren, enzovoort. De oude dimmerschakelaar heeft dezelfde scènecyclusfunctionaliteit, behalve dat je door scènes bladert door herhaaldelijk op de aan / uit-knop te drukken in plaats van op de Hue-knop (die de originele dimmerschakelaar natuurlijk mist).

philips hue dimmer switch v2 app

De tweede modus voor de Hue-knop is “op tijd gebaseerd” licht, dat verschillende scènes activeert door op de Hue-knop te drukken, afhankelijk van het tijdstip van de dag. Je krijgt vijf tijdzones van drie uur, beginnend om 7.00 uur ‘s ochtends. Afhankelijk van hoe u de tijdgebaseerde modus configureert, kan het indrukken van de Hue-knop bij zonsopgang een warme lichtscène activeren, terwijl het indrukken om middernacht de nachtlichtscène kan activeren.

Naast het configureren van de Hue-knop, kun je ook kiezen wat de aan/uit-knop doet. De ene optie is dat de aan / uit-knop je toegewezen lichten inschakelt met de laatst gebruikte lichtscène, terwijl de andere optie altijd dezelfde toegewezen lichtscène activeert. Je kunt ook een actie toewijzen aan het ingedrukt houden van de aan/uit-knop, maar er is er maar één: alle lichten in je huis uitdoen (de andere optie “ingedrukt houden” is gewoon niets doen).

Hoewel u de “power on” -functionaliteit van de switch kunt configureren, kunt u niet hetzelfde doen voor “power off”. Met andere woorden, als de lichten die de dimmerschakelaar bedient aan zijn en u op de aan/uit-knop drukt, gaan de lichten altijd uit en is er geen optie om dat gedrag te veranderen. Voor de meeste gebruikers is dat waarschijnlijk geen probleem, maar als je hoopte op volledige controle over de aan / uit-knop voor meer uitgebreide instellingen, dan is dat de deal.

Ten slotte is er de centrale dimmer-tuimelschakelaar, en deze doet precies hetzelfde als de twee dimmerknoppen op de originele dimmerschakelaar: hij maakt uw gecontroleerde lichten helderder of gedimd. Net als bij de eerste dimmerschakelaar kunnen de dimmerbedieningen op de nieuwe versie helemaal niet worden geconfigureerd – of in ieder geval niet met de Hue-app.

HomeKit-integratie

Net als bij de eerste Dimmer Switch is de nieuwe versie configureerbaar met HomeKit, en dat omvat alle vier de knoppen (HomeKit telt de centrale rocker als twee knoppen, dus in totaal vier). Dat betekent dat je elke HomeKit-scène of -automatisering kunt toewijzen aan een van de knoppen van de dimmerschakelaar, en elk HomeKit-compatibel smart-apparaat kunt bedienen.

U kunt bijvoorbeeld de Hue-knop instellen om (bijvoorbeeld) uw LG TV in te schakelen en deze in te stellen op uw Apple TV-ingang, of u kunt met de aan/uit-knop van de schakelaar uw HomeKit-compatibele slimme zonneschermen openen. U kunt zelfs meerdere scènes of automatiseringen toewijzen aan een druk op de knop.

Met andere woorden, je zou HomeKit kunnen gebruiken om van de Hue Dimmer Switch een bedieningspaneel voor je HomeKit-apparaten te maken, en de grenzen van wat je zou kunnen doen, zijn vrijwel gebonden aan je verbeeldingskracht. Best gaaf.

Ik heb lang het gevoel gehad dat de plastic-y, goedkoop ogende Hue Dimmer Switch uit 2015 een zwakke schakel was in de verder indrukwekkende Hue-line-up. Maar met deze vernieuwde versie heeft Signify de meeste tekortkomingen van het origineel verholpen, met als resultaat meer gepolijst, moderner en functioneler. Tegelijkertijd zijn de eerste generatie Dimmer Switch-functies die goed werken – inclusief de eenvoudige installatie en configuratie, plus de HomeKit-compatibiliteit – ongewijzigd gebleven. Voor Philips Hue gebruikers met een bridge is de nieuwe Dimmer Switch een makkelijke aanrader.