Panasonic HomeHawk Raamcamera review: Kijk door je raam

home hawk copy

Wordt op een raam in uw huis gemonteerd Ondersteunt persoonsdetectie en aangepaste detectiezones Nachtzicht in kleur

Afbeelding heeft merkbare fisheye-vervorming App is niet intuïtief en detectiemodi zijn niet gemakkelijk te vinden

De HomeHawk-raamcamera is een solide alternatief voor conventionele buitencamera’s, maar de app moet worden verbeterd om het een gebruiksvriendelijkere ervaring te maken.

De HomeHawk-raamcamera van Panasonic wordt rechtstreeks op uw raam gemonteerd, met zijn lens die uitkijkt op de buitenkant van uw eigendom en belooft een aantal problemen op te lossen die verband houden met het installeren van een externe beveiligingscamera voor thuis.

Als de camera veilig in uw huis staat, is de kans veel kleiner dat dieven en vandalen de camera stelen of beschadigen om bewijs van hun activiteiten te verbergen of te vernietigen. Als u de camera in uw huis heeft, is het veel gemakkelijker om op een stopcontact aan te sluiten. En tot slot, als u de camera in uw huis heeft, vergroot u de kans dat deze een sterke draadloze verbinding met uw wifi-router tot stand brengt.

Deze recensie maakt deel uit van TechHive’s berichtgeving over de beste beveiligingscamera’s voor thuis, waar u beoordelingen van concurrerende producten vindt, plus een kopersgids voor de functies waarmee u rekening moet houden bij het winkelen voor dit type product.

Hoe is dit anders dan gewoon je conventionele beveiligingscamera voor thuis uit het raam richten? Dat kan, maar in mijn ervaring werkt het niet erg goed. Omdat de camera niet vlak tegen het glas zou liggen, kan de sensor worden geactiveerd door reflecties van binnen in uw huis. Verblinding door ramen is een ander probleem en de kwaliteit van het beeld lijdt onder de afstand en het glas tussen de camera en de buitenlucht. De HomeHawk Window Camera is ontworpen om met al deze factoren om te gaan.

homehawk 2 exemplaar

De platte, rechthoekige vorm van de camera is heel anders dan die van andere binnencamera’s, maar hij bevat alle functies die we gewend zijn van deze beveiligingstools. Het heeft een brede kijkhoek van 150 graden en legt video vast in een resolutie van 1080p. Het detecteert beweging en ondersteunt persoonsdetectie en aangepaste detectiegebieden. Het heeft zelfs nachtzicht in kleur, dankzij een gepatenteerde, zeer gevoelige CMOS-sensor.

Panasonic bevat gedetailleerde instructies voor het instellen en monteren van de camera. De eerste stap is om het raam schoon te maken waar u het wilt installeren, zowel om de zuigkracht van de camera te verbeteren en om een ​​duidelijker beeld door het glas mogelijk te maken. Vervolgens moet je een microSD-kaart plaatsen, die niet wordt meegeleverd. De camera neemt alle video lokaal op en Panasonic zegt dat een kaart van 32 GB, de maximale ondersteuning, ongeveer 10 dagen aan clips kan bevatten.

Met het raam en de camera voorbereid, moet u de HomeHawk aansluiten op een aangrenzend stopcontact en een account downloaden en registreren in de mobiele HomeHawk-app. Nadat u de camera in de app hebt toegevoegd, wordt u door een reeks stappen gevraagd om via Bluetooth verbinding met de camera te maken en vervolgens de camera met uw Wi-Fi te verbinden.

De laatste stap is het monteren van de camera – u verwijdert de transparante film over de voorkant, plaatst deze op het raam en, terwijl u hem stevig tegen het glas drukt, trekt u een “vergrendelingshendel” omhoog om hem vast te zetten. Het proces was naadloos voor mij en duurde ongeveer 20 minuten van start tot finish.

homehawk-app

Ik kwam tijdens de installatie een van de beperkingen van een raamcamera tegen: je moet een raam hebben dat uitkijkt over het gebied buiten dat je wilt bewaken. Ik wilde de camera gebruiken om de oprit naar ons eigendom in de gaten te houden, maar het enige portaal dat ik heb met zicht erop is de glazen schuifdeur in de slaapkamer boven die uitkijkt op onze straat. Dat betekent dat de camera ook naar de straat gericht moest zijn, dus ik moest hem zo plaatsen dat hij de oprit binnen dat grotere frame vastlegde.

Het was een onvolmaakte oplossing; Ik kon alleen de ingang van de oprit zien, dus zodra iemand de oprit overstak, waren ze buiten het gezichtsveld van de HomeHawk. En aangezien de camera voornamelijk op de straat zelf was gericht, was er de hele dag een constante parade van auto’s waar ik mee te maken zou krijgen als ik uiteindelijk de instellingen voor bewegingsdetectie ontdekte.

De beeldkwaliteit van de HomeHawk is erg goed, veel beter dan ik had verwacht door een dubbele ruit. Het nachtzicht in kleur is ook indrukwekkend en biedt voldoende helderheid om de gezichten van mensen en details zoals de kleur van hun haar en kleding te identificeren. Er is echter merkbare fisheye-vervorming van het beeld. Hopelijk wordt dit in toekomstige versies aangepakt; er zijn camera’s met een grotere hoek die een veel minder uitgesproken fisheye-effect hebben.

De HomeHawk-app heeft echter wat werk nodig. Wanneer u het live-feedscherm opent, lijkt het veel op andere camera’s voor thuisbeveiliging. Live video wordt bovenaan weergegeven, met knoppen voor het maken van een screenshot, het handmatig opnemen van video en het inschakelen van motion tracking (waarbij een blauw vak rond bewegende objecten wordt geplaatst zodat ze gemakkelijker te volgen zijn) op een werkbalk eronder. In de onderste helft van het scherm worden gebeurtenisclips weergegeven, samen met knoppen waarmee u ze kunt filteren op verschillende criteria, zoals door gebeurtenissen geactiveerde opnamen en opnamen die handmatig zijn opgenomen.

Maar navigeren door de app is helemaal niet intuïtief, zoals ik ontdekte toen ik me realiseerde dat de camera niets opnam of me geen waarschuwingen stuurde. In de meldingsinstellingen in het instellingenmenu vond ik een bericht met de tekst ‘De ‘Bewegingsdetectie’-meldingen kunnen worden gewijzigd vanuit de modusinstellingen’, maar ik kon nergens in de app iets vinden met het label ‘modusinstellingen’. Ik kwam ze uiteindelijk tegen toen ik op het startscherm van de app op iets tikte met het label ‘Basic’, zonder uitleg wat het was. Het blijkt dat je hier uit een van de drie vooraf ingestelde modi kunt kiezen: Basis, dat alleen live video vastlegt en de standaardinstelling van de camera is; 24/7, waardoor continu opnemen mogelijk is; en bescherming, waarmee gebeurtenisregistratie en -meldingen mogelijk zijn. Er is ook een Custom-optie waar u uw eigen parameters kunt instellen.

Nadat ik de beschermingsmodus had ingeschakeld, begon de camera me bewegingswaarschuwingen te sturen en automatisch video op te nemen die werd geactiveerd door bewegingen. Helaas nam het op en informeerde het me over elke auto die door mijn straat kwam. Ik ging ervan uit dat er een manier zou zijn om persoonsdetectie aan te zetten, en bij uitbreiding, algemene bewegingsdetectie; maar blijkbaar werkt de detectie van HomeHawk niet op die manier. Beide soorten detectie zijn tegelijkertijd actief. Nogmaals, een soort documentatie in de app zou hier hebben geholpen. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de detectiegevoeligheid te verlagen en een detectiezone rond de oprit te creëren door de rest van het frame in de app te blokkeren.

homehawk 3

De detectie werkte goed toen ik alles had uitgezocht. Mensen werden consequent geïdentificeerd, afgezien van andere soorten beweging, en waarschuwingen waren tijdig en bevatten een screenshot van de triggergebeurtenis. U kunt videoclips één voor één afspelen of in de modus Rapid Playback, waarmee u in een time-lapse door alle videoclips in uw tijdlijn gaat.

De HomeHawk Window Camera belooft veel goeds met zijn eenvoudige installatie, uitstekend beeld en nauwkeurige gebeurtenisdetectie. De HomeHawk-app moet echter worden verbeterd om de ervaring op één lijn te brengen met andere beveiligingscamera’s voor thuis. Gelukkig kan dat relatief snel via app-updates, dus het zou je niet moeten afschrikken als je op zoek bent naar een manier om het gebied buiten je huis te bewaken zonder het gedoe van mogelijke cameradiefstal, gecompliceerde installaties en een slechte draadloze signaalsterkte . Deze camera heeft veel potentie.