LG C1-serie smart TV review: de weelderige OLED voor minder groen

lg c1 angle

Weelderig OLED-beeld, met karakteristiek diep zwart Zeer betaalbaar – voor OLED Audiokwaliteit waarvoor geen soundbar nodig is Ondersteuning voor diverse audio- en videoformaten voor het afspelen van media vanaf opslagapparaten

Beeldverwerking is wat zwak in vergelijking met duurdere OLED’s

Zeggen dat de C1-serie van LG niet de beste OLED is die je kunt kopen, is hetzelfde als zeggen dat de Portofino niet de beste Ferrari is die je kunt kopen. Het is een geweldige tv en hij is veel goedkoper dan OLED’s. Maar om een ​​punt te kiezen, hadden we een betere beeldverwerking verwacht.

Het “Oh wauw…” dat ik krijg van slappe collega’s die een OLED-tv zoals deze LG C-serie vergelijken met verschillende typische lcd-tv’s, is altijd leuk om te horen. Waarom de aanbidding? Het is de zwarte, schat. Puppy’s op fluweel. Meest uitstekende starfields. Het maakt indruk op de mensen.

Begrijp me niet verkeerd, OLED’s zijn niet perfect – geen enkele tv-technologie is dat. Maar over het algemeen is de kijkervaring zo goed als maar kan.

Ontwerp en functies

Het grootste deel van het display van de C1-serie – LG’s 65-inch model OLED65C1PUB wordt hier besproken – kan niet meer dan 1/4-inch dik zijn en er is weinig tot geen rand. Vanwege het dunne scherm wachtte ik op een extra paar handen om me te helpen het te verplaatsen. Het is niet zo delicaat, zo blijkt, maar het is beter om het zekere voor het onzekere te nemen.

De C1-serie heeft een minder dan 2 inch dikke caboose naar beneden om plaats te bieden aan alle werkende elektronica en luidsprekers. Het hoofdgedeelte bevindt zich op een tweedelige standaard met contragewicht die aan de onderkant van het apparaat wordt geschroefd. Dit is een relatief zware tv – met een gewicht van ongeveer 71 pond – die zakt tot ongeveer 52 pond zonder het voetstuk als je gebruik wilt maken van het 300 mm x 200 mm VESA-montagepunt.

lg c1-serie oled tv-profiel

De C1-serie is een 10-bit, 120Hz, 2160p (3840 x 2160, 4K UHD) tv die gebruikmaakt van zelf-emitterende OLED-subpixels. Het is RGBW, wat betekent dat rode, groene, blauwe en witte subpixels zijn gegroepeerd in pixels. De witte subpixel wordt gebruikt om indien nodig helderheid toe te voegen.

Een snelle shoutout naar LG voor de specificaties op de website. “Kleurgetrouwheid 100%: Ja.” Klassieke non-info. Uw gok over welke kleurstandaard in die zin wordt bedoeld, is net zo goed als de mijne.

U vindt drie USB 2.0-poorten (twee aan de achterkant, één aan de zijkant), vier 120Hz HDMI-poorten met eARC op poort 2, een ethernetpoort, coax voor een tv-antenne of kabelverbinding, een 3,5 mm RS-232C-poort voor systeem bediening, digitale optische S/PDIF-audio-uitgang en een 3,5 mm koptelefoonaansluiting. Er is ook een 802.11ac wifi-adapter en een Bluetooth 5.0-radio aan boord.

Bijna alle nieuwste technologieën worden ondersteund: HDR (Dolby Vision, HDR10, HLG maar geen HDR 10+); Filmmaker-modus; en Dolby Vision IQ, dat de omgevingslichtsensor van de tv gebruikt om de kleuruitvoer aan te passen. Voor gaming is er FreeSync Premium, automatische lage latentie, HGiG (HDR Gaming Interest Group) tonemapping, variabele verversingssnelheid, G-Sync-compatibiliteit en Stadia Cloud-gaming (met een firmware-update).

LG OLED65C1PUB achterpaneel

Apple’s AirPlay 2 multi-room audio-technologie is bij de hand, samen met Alexa en Google Assistant stembesturing. Dolby Atmos meeslepende audio wordt ondersteund, evenals de WiSA meerkanaals draadloze audiostandaard.

WebOS en afstandsbediening

LG is een van de weinige tv-fabrikanten die WebOS gebruikt, zelfs nadat het bedrijf plannen aankondigde om het besturingssysteem in licentie te geven aan andere merken, en ik vraag me echt af waarom. Ik vind WebOS aanzienlijk efficiënter dan Google TV of Samsung’s smart TV-gebruikersinterface, dus ik denk dat het economisch is; dat wil zeggen, hoeveel het een bedrijf kost, of hoeveel ze kunnen verdienen als ze de creatie van Google gebruiken.

lg magic afstandsbediening herontwerp

De Magic Remote is ook een giller. Als je er nog geen hebt geprobeerd, wordt er een vrij zwevende cursor gemaakt wanneer je op de afstandsbediening tikt die je kunt verplaatsen door met de afstandsbediening te zwaaien. In combinatie met de tuimelknop kan ik sneller komen waar ik heen wil dan met elk ander tv-besturingssysteem.

De gebruikelijke potpourri van apps, samengestelde inhoud en een gemakkelijk navigeerbare kanaalgids zijn ook beschikbaar.

Beeld en geluid

Ik heb al gegoogeld over de weelderigheid van OLED – het is gewoon een ander balspel dan LCD, zelfs als er vooruitgang is geboekt met mini-LED-achtergrondverlichting en dual-LCD. Het is niet zo scherp als lcd-tv’s, maar het is scherp genoeg, en het contrast dat wordt geboden door zelf-emitterende pixels die volledig worden uitgeschakeld om echt zwart te produceren, is verbazingwekkend. Kijken naar materiaal uit de echte wereld is gewoon een rijkere ervaring.

lg c1 recht

Dat gezegd hebbende, was ik niet erg onder de indruk van de bewegingsafhandeling van de C1-serie, of de verwerking van fijne patronen en gedetailleerde pannen. Het is goed, het is gewoon niet geweldig, zoals ik me herinner van mijn ervaring met de oudere E1-serie van LG. Er was af en toe moiré, gedetailleerde pannen sprongen af ​​en toe, en zelfs de trillingsreductie op max zetten gaf me niet helemaal het resultaat waar ik naar op zoek was.

Het haperde lichtjes tijdens een Spears & Munsil-bewegingstest waarbij meerdere banden met verschillende snelheden over het scherm bewegen. Dat was iets wat de oudere E1-serie deed. Het aantal keren dat je dergelijke artefacten buiten een benchmarkschijf ziet, is buitengewoon laag, en er is altijd dat prachtige zwart om te compenseren; toch prijst LG zijn nieuwste beeldprocessor, dus ik had beter verwacht.

Merk op dat de C1-serie ook veel meer helderheid kan uitstralen dan ze standaard doen; die functie is echter niet bijzonder nuttig. Doe het en je pompt in feite de witte subpixels op, zodat je iets krijgt dat eruitziet als een oudere lcd-tv met achtergrondverlichting: een foto met een vervaagd kleurenpalet.

De enige andere OLED die we onlangs hebben gezien, is Sony’s A90J-serie, die zowel qua beeldverwerking als audioprestaties superieur is aan LG’s C1-serie. Daarentegen kost de 65-inch A90J bijna duizend dollar meer dan dit model. Ik hoop binnenkort een prijs-concurrerende Sony A80J-serie in huis te krijgen, zodat ik kan vergelijken.

Dat gezegd hebbende, de LG C1-serie klinkt erg goed – voor een tv. Soundtracks kwamen duidelijk over, met een echte bas die uit de naar beneden gerichte luidsprekers kwam. Ik zou ook geen probleem hebben met het luisteren naar muziek op deze tv, hoewel ik waarschijnlijk een feed naar mijn stereo-ontvanger zou laten lopen als ik dit regelmatig zou doen. En dat brengt me bij…

Ik besteed niet veel tijd meer aan het praten over het afspelen van media vanaf USB- of DLNA-opslag, aangezien maar weinig mensen deze methoden zo vaak gebruiken als ik. Hoe dan ook, ik geef veel lof aan WebOS en LG voor het afspelen van lokale media. De speler is ijzersterk; toont miniaturen van waar je bent wanneer je door video’s bladert; het is gemakkelijk om het afspelen te regelen; en het platform begrijpt een ongewoon groot aantal videoformaten.

Sterker nog, in mijn boek: het speelt alle drie de belangrijkste verliesvrije compressie-audioformaten af: Windows, Apple en FLAC. Dat is een zegen als je je tv wilt gebruiken als een audio-afspeelstation voor je muziekverzameling, zoals ik best vaak doe.

Beste prestaties in zijn prijsklasse

In mijn ervaring levert een LG OLED van elk niveau een van de beste kijkervaringen die je kunt kopen. De enige vergelijkbare tv’s zijn andere OLED’s, die over het algemeen dezelfde panelen gebruiken.

Mijn recensie is extreem kieskeurig, maar dat is het optreden. Zeggen dat de OLED65C1PUB van LG niet de OLED-tv is die je kunt kopen, is hetzelfde als zeggen dat de Portofino niet de beste Ferrari is die je kunt kopen. Het is een geweldige tv en hij is veel betaalbaarder dan OLED’s zijn geweest – hij is de helft van de prijs van de topmodellen terwijl hij 95 procent van de ervaring levert. Dat is meer dan genoeg om onze Editors’ Choice Award te verdienen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand teleurgesteld is nadat hij er een heeft gekocht.