Criterium Channel review: beste klassieke filmservice voor snoersnijders

The Criterion Channel browser-based user interface

The Criterion Channel is de beste filmstreamingservice waar je nog nooit van hebt gehoord. Een abonnement kost ongeveer hetzelfde als Netflix of Hulu: $ 10,99 per maand, of $ 99,99 indien jaarlijks betaald (ongeveer $ 8,33 per maand). In plaats van nieuwe films aan te bieden die hun theaterloop hebben voltooid, originele films die in eigen huis zijn geproduceerd of binge-waardige tv-series, bestaat de bibliotheek van het Criterion Channel uit ongeveer 2000 zorgvuldig geselecteerde films, waarvan vele gepresenteerd als samengestelde collecties, vergezeld van het extra materiaal dat normaal gesproken wordt gebruikt. alleen te vinden op dvd- of Blu-ray-discs.

Niet elke aangeboden film is een meesterwerk, maar de overgrote meerderheid is het minst goed. De website Ze schieten foto’s, nietwaar? onderhoudt wat ik beschouw als de meest betrouwbare lijst van de 100 beste films ooit gemaakt, en je kunt minstens de helft van die films bekijken op The Criterion Channel.

Dat gezegd hebbende, deze service is zeer zeker gericht op de avontuurlijke kijker. Veel van de titels zijn in andere talen dan het Engels (dus misschien moet je ondertitels lezen), en de nieuwere titels die rouleren toen ik deze recensie schreef, zijn, om het beleefd te zeggen, nogal obscuur. Een paar van de obscure zijn Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt’s, uit Portugal; Jafar Panahi’s, uit Iran; Bi Gan’s, uit Frankrijk; en Hu Bo’s, uit China.

Afgestemd op de liefhebber

Het startscherm van Criterion Channel

De cineast daarentegen zal het Criterion Channel essentieel vinden. Je vindt bijna complete – en in sommige gevallen complete – collecties films van meesters als Chantal Akerman, Michelangelo Antonioni, Andrea Arnold, Olivier Assayas, Ingmar Bergman, Les Blank, Robert Bresson, Luis Bunuel, Jane Campion, Charles Chaplin, Rene Clair, Jacques Demy, Carl Theodor Dreyer, Sergei Eisenstein, Rainer Werner Fassbinder, Federico Fellini, Hollis Frampton, Jean-Luc Godard, Aki Kaurismaki, Abbas Kiarostami, Krzysztof Kieslowski, Masaki Kobayashi, Akira Kurosawa, Louis Malle, Jean-Pierre , Kenji Mizoguchi, Mikio Naruse, Yasujro Ozu, Satyajit Ray, Jean Renoir, Eric Rohmer, Roberto Rossellini, Seijun Suzuki, Andrei Tarkovsky, Jacques Tati, Francois Truffaut, Agnes Varda, Jean Vigo, Wim Wenders, Lina Wertmuller, Wong Kar-wai , William Wyler en vele anderen.

Verborgen schatten wachten ook op jouw ontdekking. Ben jij een Christopher Nolan-fan? Je zult het niet vinden of hier, maar je kunt Nolans fascinerende micro-budgetdebuutfilm en zijn vroege korte film bekijken. Vond je Josh & Benny Safdie’s, met Adam Sandler in de hoofdrol? Dat is hier ook niet, maar er is een hele selectie van de vroege korte films van de broers en hun speelfilm uit 2009.

Volgend op The Criterion Channel

Ben je bezwijmd over Guillermo Del Toro’s? Zijn Mexicaanse horrorfilm is hier. De zender biedt geen films van Quentin Tarantino, maar wel Toshiya Fujita’s (1973), een belangrijke inspiratiebron voor . Vreemde juweeltjes zoals Leos Carax’s (1991), Shane Carruth’s (2013), Louis Malle’s en Ana Lily Amirpour’s (2014) zijn de moeite waard om te vinden.

Er zijn ook leuke dingen

Niet elke film is zware arthouse-ernst – alle baretten en sigarettenrook en existentiële crisis. De site biedt ook heel wat leuke dingen, van een handvol Hitchcock-titels tot monsterfilms, samoeraifilms, horrorfilms (zowel zwart-wit klassiek als bloederige kleuren), films noir, middernachtcultfilms (veel David Lynch en John Waters), komedies, rockmuziekfilms, sciencefictionfilms, fantasyfilms, kungfufilms, Engelse misdaadverhalen en B-films uit de jaren vijftig. Een recente collectie toont de baanbrekende, low-budget drive-in films van de Godfather of Gore, Herschell Gordon Lewis, regisseur van (1963) en (1964).

Lady Snowblood op The Criterion Channel

Hoewel technisch gezien heel weinig aan de service is, werken de creatieve geesten van het Criterion Channel er hard aan om oude dingen weer nieuw en opwindend te laten lijken. Elke maand arriveert een samengestelde reeks films, zoals de Sidney Poitier-collectie van februari, die niet minder dan 17 films omvat, plus een video-introductie van de serie. Eerdere collecties omvatten een Burt Lancaster-serie, ‘Film Plays Itself’ (dwz films over de filmindustrie), een Bette Davis-serie en films over honden.

Het kanaal suggereert ook dubbele functies die kijkers kunnen selecteren en bookmarken. Deze omvatten slimme misdaadfilms, zoals die van Stephen Frears (1990) gecombineerd met die van David Mamet (1987); of twee verfilmingen van hetzelfde stuk: die van Jean Renoir (1936) en die van Akira Kurosawa (1957), bijvoorbeeld. De site beheert ook “Zaterdagmatinees”, of films die op zijn minst enigszins kindvriendelijk worden beschouwd: , , , , et al).

10 criteriumreview screenshot2 jma

Het kanaal biedt geen tv-series om te binge, tenzij je auteurvriendelijke aanbiedingen meetelt, zoals Rainer Werner Fassbinder’s (1980), Ingmar Bergman’s (1982), Robert Altman’s (1988) of John Lurie’s (1992) die oorspronkelijk debuteerden op televisie.

Sommige specifieke regisseurs hebben hun eigen collecties en bepaalde Criterion-titels die zijn uitgebracht op dvd en Blu-ray zijn beschikbaar om te streamen, compleet met al hun bonusfuncties en zelfs commentaartracks. De dienst biedt een commentaartrack voor door Martin Scorsese en scenarioschrijver Paul Schrader, opgenomen in 1990 voor de Criterion LaserDisc-editie. Er zijn veel korte featurettes exclusief voor de site, met regisseurs die vertellen over hun favoriete films. Recentelijk bracht Oscar-winnaar Bong Joon-ho een bezoek aan de kantoren van Criterion voor een van deze. Een serie genaamd “Observations on Film Art” gaat dieper in op enkele titels nadat (of voordat) je de eigenlijke film hebt bekeken. En in een andere serie kun je een korte film bekijken in combinatie met een speelfilm met een vergelijkbaar thema.

gebruikersinterface voor het verzamelen van criteria

Het is niet perfect

Helaas verlopen films, net als bij de meeste andere streamingdiensten, van tijd tot tijd. In oktober 2019, voor Halloween, voegde de dienst alle negen briljante horrorfilms van het “B”-niveau toe, geproduceerd door Val Lewton tussen 1942 en 1946, en die zijn nu al verdwenen. De Criterion Channel-website geeft een overzicht van de films die aan het einde van de maand verlopen, dus het is gemakkelijk om bij te houden of je ze wilt zien voordat ze weg zijn.

Een ander nadeel is dat de Criterion Channel-app niet algemeen beschikbaar is op andere smart-tv’s dan modellen die de besturingssystemen Amazon Fire TV, Android TV of Roku gebruiken. Er zijn ook apps voor mobiele Android- en iOS-apparaten en voor Amazon Fire TV-, Apple TV- en Roku-mediastreamers. Maar als u uw wachtrij wilt beheren of uw accountinstellingen wilt wijzigen, is het veel beter om u met een webbrowser aan te melden bij uw account. Je kunt de volledige collectie van de dienst sorteren op genre, jaar, titel, regisseur of land, en er is een “filter”-knop waarmee je nog dieper kunt sorteren. Als je in de stemming bent voor een komedie, een kinderfilm, een korte animatiefilm, een western of een film uit Argentinië of India, dan is de website de plek om naartoe te gaan. Voeg een film toe aan je kijklijst en open de app op je tv.

Op bruikbaarheidsniveau is het kanaal net zo goed als de top drie streamingdiensten, met een sterke, heldere beeldkwaliteit, helder geluid, leesbare ondertitels en intuïtieve bedieningselementen. De mobiele app werkt ook geweldig en je kunt inhoud downloaden voor offline weergave. Het enige enigszins verwarrende element is dat de Roku-versie drie opties biedt: Zoeken, Verkennen en Bibliotheek. Het is standaard ingesteld op Verkennen, dat in wezen de meeste nieuwe inhoud en samengestelde lijsten biedt. Bibliotheek is waar je je wachtrij en recent bekeken titels vindt, maar ‘bibliotheek’ lijkt het verkeerde woord ervoor.

het komt neer op

Met de ondergang van streamingdiensten als FilmStruck en We Are Colony, is het Criterion Channel een van de weinige video-on-demand-diensten die een uitgebreide bibliotheek van klassieke films aanbiedt, en dat met het oog op filmbehoud en geschiedenis ( Fandor is een andere, hoewel het meer gericht is op indiefilms en de toekomst is troebel). Als je van films houdt, of als je de dagen van dvd- en Blu-ray-schijven en alle extra’s die daarbij horen, mist (maar niet de kosten of opslagvereisten die met die media gepaard gaan), zul je dol zijn op de Criterium Kanaal.