Apple Music Voice review: het is niet perfect, maar is het een goede prijs?

Apple Music Voice app with HomePod mini and Apple AirPods

Net zo’n grote muziekcatalogus als je overal kunt vindenAls je kunt praten, kun je het gebruikenGoedkoop maandelijks abonnement

Zoeken met uw stem kan frustrerend zijn als u de precieze artiest, track of albumnaam niet weet U kunt geen persoonlijke afspeellijsten maken of muziek lokaal opslaan voor offline afspelen Niet compatibel met Alexa, Android, Google Assistant of Sonos

Hoewel het een aantal punten snijdt, is Apple Music Voice een goedkope, advertentie-free muziekstreamingservice die minder veeleisende luisteraars blij zal maken.

$ 4,99 per maand

appel

$ 4,99

Apple Music Voice zal waarschijnlijk niet de laatste commerciële-free abonnementsmuziekdienst waarin je investeert, maar het is een goede kandidaat om je eerste te zijn, op voorwaarde dat je stevig in het ecosysteem van Apple zit.

De prijs is aantrekkelijk, slechts $ 4,99 per maand, wat de helft is van het gangbare tarief voor de meeste concurrenten. Hoewel het ontbreekt aan de franje-afdeling, is het precies wat het belangrijkst is, met momenteel meer dan 90 miljoen nummers. Dat is meer dan het dubbele van de nummers die naar verluidt toegankelijk zijn op zijn meest prominente concurrent voor streaming met korting, de advertentie-free Pandora Plus (ook $ 4,99 per maand, of je kunt $ 54,89 betalen voor een heel jaar).

Zoals de naam al aangeeft, is Apple Music Voice super eenvoudig te gebruiken met de Siri-spraakassistent van Apple. Zeg gewoon iets als: “Hé Siri, speel Jam Bands-afspeellijst” om bands als Galactic, Gov’t Mule en de almachtige Grateful Dead te horen. Of “Hé Siri, speel het nieuwe Ed Sheeran-album af.” Je hoeft de titel niet eens te weten, .

Op een verlies voor nummers en artiestennamen om aan te vragen? Apple Music Voice is hypergefocust op het aanbieden van de juiste deuntjes op de juiste plaats en tijd, met een uitgeroepen tot “tienduizenden” afspeellijsten in de aanslag. Nadat ik mijn affiniteit met jazz en singer-songwriters had leren kennen, leverde mijn gesproken verzoek “Hey Siri, speel een ochtendafspeellijst” het ene moment een Blue Note Rise and Shine-bundel op en het volgende een zachte Morning Coffee-mix. De service zorgt zelfs voor uw welzijn. Ik vroeg om een ​​”I’m feeling somber”-assortiment en het speelde een heleboel vrolijke deuntjes zoals “Happy” van Pharrel Williams.

Zelfs het aanmeldingsproces wordt met uw stem gedaan. Zeg gewoon “Hé Siri, start Apple Music Voice-proefversie” en je bent klaar om te gaan, want freegedurende zeven dagen zonder automatische verlenging.

Spelen voor de toegewijden

U kunt ook in uw auto naar Apple Music Voice luisteren, op voorwaarde dat uw hoofdunit Apple CarPlay ondersteunt. Het display van uw auto herinnert u aan eerdere luistersessies (Play it Again) en biedt gepersonaliseerde aanbevelingen (Just Ask Siri). Je kunt de Apple Music Voice-app op meerdere apparaten installeren, maar je kunt muziek naar slechts één apparaat tegelijk streamen.

Interoperabiliteit met andere merken audioapparatuur is niet uitgesloten. U kunt muziek van uw Apple-apparaat naar elke Bluetooth-luidspreker of audioapparatuur sturen, of via uw Wi-Fi-netwerk met hardware die Apple AirPlay ondersteunt. Je kunt gewoon niet streamen vanaf een apparaat dat geen Apple-logo heeft.

Beperkte bediening in de Apple Music Voice-app

Jonathan Takiff / IDG

Kijk, maar raak niet aan

Muziekfans die gewend zijn aan meer conventionele muziekstreamingsystemen (Sonos, Bose en dergelijke) zullen de spraakbesturing van Apple Music Voice misschien een beetje slopend vinden, en een stap terug in de spit-en-gepolijste afdeling. Ja, de app voor Apple Music Voice lijkt veel op de app voor de volledige Apple Music, maar terwijl je een tabblad op Apple Music kunt aanraken om direct te beginnen met spelen, levert het aanraken van hetzelfde tabblad op Apple Music Voice slechts een 25 -tweede smaak van de muziek, plus een suggestie op het scherm en een knop om te upgraden naar de service van $ 9,99 per maand.

Het app-scherm laat zien wat er momenteel wordt afgespeeld, alleen niet zo glanzend als op zijn broer of zus. Je kunt ook dingen zeggen als “Hé Siri, wat is dat deuntje?” of “Hé Siri, wie speelt er?” en ze zal het voor je schreeuwen. Het is ook mogelijk om met beide graden van de Apple Music-service een leuke overdrachtstruc voor muziek te spelen. Wanneer je een Apple-iPhone die muziek afspeelt in de buurt van een HomePod of HomePod mini brengt, stopt de muziek op de smartphone en begint op de luidspreker.

Siri’s spraakherkenning is redelijk goed in het ontcijferen van mijn verzoeken met Philadelphia-accenten, maar het kon geen haar noch haar maken van sommige exotische ECM-labelacts die ik wilde bekijken, zoals de Noorse kantele-speler en zangeres Sinika Langeland, een achternaam die Siri verwarrend bleef voor “Long Island”, of bezwaar maakte met het antwoord “… staat niet in uw Apple-bibliotheek.” Met behulp van de app voor de volledige Apple Music kon ik gewoon de naam in het zoekveld typen en beloond worden met de nieuwste release van de heer, .

Wat wil je nog meer opofferen om $ 5 per maand te besparen?

Apple Music Voice somt 54 populaire opties op in Browse-categorieën, van Play Hits tot Sleep, met onderweg grote stops voor Hip Hop, R&B, Latin, Chill, DJ Mixes, Charts, Electronic, Christian, Rock, Classic Rock, Acoustic, Indie , Klassiek, Jazz, Film, TV & Stage, K-Pop, C-Pop, Gospel, Americana, Blues, Wellness en meer. Maar een paar vermelde categorieën – Muziekvideo’s en Ruimtelijke Audio – bleken rode haring. Die twee zijn volledig functionele kijk-/luisteropties in de duurdere Apple Music-service, samen met nog eens 53 muziekcategorieën (127 in totaal), waaronder decennia van de jaren 60 tot 2010 en veel gewijd aan vreemde talen, geografische en etnische muziekvariëteiten, zoals Afrikaanse muziek, Bollywood, Braziliaanse pop, Franse pop en Turkse volksmuziek. Je kunt een Bollywood- of Braziliaanse afspeellijst aanvragen op Apple Music Voice, maar je krijgt geen toegang tot de uitgebreide catalogussuggesties die opduiken tijdens het bladeren door de categorieën van Apple Music.

Als je een audiofiel bent, mis je de Dolby Atmos surround-sound-mixen die Apple Music kan streamen naar Apple-oordopjes en -koptelefoons (en nog effectiever naar meerkanaals luidsprekerarrays). Je krijgt ook geen lossless (cd-kwaliteit) en high-res (beter dan cd-kwaliteit) nummers en albums die steeds vaker te zien zijn op de volwaardige Apple Music-streamingservice. Maar in mijn oren klinken de meeste soorten hedendaagse muziek behoorlijk respectabel, gecodeerd in AAC en gestreamd met 256 Kbps.

airpods-max-flat

Jason Cross/IDG

De mogelijkheid om muziek op te slaan, afspeellijsten te maken en te delen en offline te luisteren, zijn enkele van de andere functies die u opoffert met een Apple Music Voice-abonnement. En u wordt daaraan herinnerd met een marketingscherm dat verschijnt wanneer u een van die dingen probeert te doen. (Voor de goede orde, Pandora Plus van $ 4,99 per maand zal automatisch maximaal drie stations met themamuziek en één aangepaste afspeellijst opslaan op het luister-/opslagapparaat van een abonnee voor offline luisteren.)

De laatste functies die ik vond te ontbreken in Apple Music Voice, zijn de mogelijkheid om de songtekst van een nummer te lezen terwijl het wordt afgespeeld, en de voordelige service doet een tekort aan de functionaliteit van Shazam, de app van Apple die een nummer kan identificeren dat wordt afgespeeld op elke audio apparaat. Je kunt eenvoudig elk nummer dat Shazam ID’s (samen met nummers van dezelfde artiest) op Apple Music rechtstreeks vanaf het Shazam-scherm afspelen. Probeer dat eens met Apple Music Voice en je krijgt weer een duwtje in de rug om te upgraden naar de duurdere service.

Dus, voor wie is Apple Music Voice bedoeld?

Als je een informele luisteraar bent die niet veel van muziek houdt, is Apple Music Voice een kostenefficiënte en energiebesparende manier om met muziek te leven en te reizen. Je zult veel genieten en veel leren van de goed samengestelde afspeellijsten, en je zult al je topfavorieten kunnen oproepen zonder ooit je blik af te leiden van andere taken. Maar als je een sonische verfijning bent die diep in de platenbakken van het leven graaft, wees dan niet verbaasd als je snel overstapt van een Apple Music Voice-abonnement naar de volledig uitgeruste en volledig geprijsde Apple Music.

Jonathan Takiff is een ervaren tech- en entertainmentschrijver uit Philadelphia. Hij is lange tijd staflid geweest voor de Philadelphia Inquirer, Daily News en Philly.com, en zijn werk is ook verschenen in tal van publicaties, waaronder Sound & Vision, Playboy en Popular Science.