Amazon Music Unlimited review: een relatief koopje voor Prime-leden

Amazon Music Unlimited

Werkt naadloos met Amazon-apparaten en Alexa Relatief goedkoop als je een Amazon Prime-klant bent Biedt high-res tracks en geselecteerde titels in Dolby Atmos en Sony 360 Reality Audio

Actieve muziekluisteraars kunnen elders betere aanbevelingen vinden De X-Ray-functie, zo’n geweldige toevoeging aan Prime Video, biedt hier heel weinig nuttige informatie Gratis laag biedt minder opties dan de concurrentie

Als je niet probeert om bij te blijven met het volgende grote ding, en je geniet van samengestelde afspeellijsten en sommige podcasts naast je muziek, dan is Amazon een solide keuze voor de informele luisteraar.

$ 9,99 per maand niet-Prime-leden. Voor Prime-leden: $ 7,99 per maand of $ 79 per jaar. Prijzen voor Prime-leden stijgen tot $ 8,99 per maand of $ 89 per jaar vanaf 5 mei 2022

$ 9,99

Amazon Music Unlimited is een add-on van een bedrijf dat niet wil leven van het streamen van muziek. De grootste taak is om Amazon-klanten te binden die de Alexa-levensstijl van het bedrijf al hebben omarmd, dus de service heeft de grootste aantrekkingskracht op gebruikers met een huis vol Echo slimme luidsprekers en Fire TV-videostreamers.

Dat gezegd hebbende, Amazon deelt bijna dezelfde catalogus als de andere grote streamers en de iets lagere prijs – althans gezien de aangeboden resolutie – kan aantrekkelijk zijn als je al een Prime-klant bent.

Prijzen

Amazon Music Unlimited kost $ 7,99 per maand of $ 79 per jaar (respectievelijk $ 8,99 en $ 89, vanaf 5 mei) voor Amazon Prime-leden die $ 14,99 per maand of $ 139 per jaar betalen om free verzending, Amazon Prime Video en een paar andere Amazon Prime-services. Met een gezinsabonnement kunnen maximaal zes gebruikers die op hetzelfde adres wonen, onafhankelijke accounts hebben voor $ 14,99 per maand of $ 149 per jaar. Als u geen Prime-lid bent, kunt u zich abonneren voor $ 9,99 per maand. Die laatste tarieven gaan in mei omhoog.

Als je alleen nummers wilt afspelen via een Echo- of Fire TV-apparaat, kun je een abonnement voor één apparaat krijgen voor $ 3,99/maand en Alexa gebruiken om je muziek te bedienen (oplopend tot $ 4,99 per maand vanaf 5 mei).

Studenten kunnen zich abonneren op Amazon Music Unlimited voor $ 0,99 per maand. Je hebt een .edu-e-mailaccount nodig om je studentenstatus te bewijzen.

Nieuwe gebruikers kunnen drie maanden krijgen free. Als je je eerder hebt geabonneerd op Amazon Music Unlimited, kun je één maand krijgen free als je terugkeert.

Amazon Music Unlimited albumpagina

James Barber/Gieterij

Als je een Prime-abonnee bent, heb je al toegang tot de meer beperkte Amazon Prime Music. Amazon zegt dat je daarmee toegang hebt tot meer dan twee miljoen nummers, maar je krijgt niet de meeste van de nieuwste releases of huidige hits onder dat plan. Deze tracks streamen alleen in SD met een bitrate tot 320 Kbps.

Er is een Amazon-muziek Free optie ook. Je krijgt toegang tot een select aantal vooraf gemaakte afspeellijsten en ‘duizenden stations’, waardoor deze versie meer een concurrent is van radiodiensten zoals Pandora of LiveXLive. Deze nummers halen ook het maximale uit SD-kwaliteit. U moet een account aanmaken om de free versie, maar er is geen creditcard vereist.

Als je eerder mp3’s bij Amazon hebt gekocht, zijn al die nummers beschikbaar in de app. Veel cd’s en lp’s die door Amazon worden verkocht, werden geleverd met de AutoRip-functie van het bedrijf. Als je de afgelopen drie decennia fysieke media van Amazon hebt gekocht, heb je misschien al gratis toegang tot een substantiële bibliotheek. AutoRip-titels streamen ook in SD-kwaliteit.

Streamingkwaliteit

Amazon was een van de eerste streamers die een toeslag liet vallen voor lossless en high-res streaming. Dat betekent dat Prime-klanten toegang hebben tot cd-kwaliteit en betere muziek voor $ 8 per maand of minder (let op de prijsverhoging komt op 5 mei).

Amazon gebruikt het FLAC-formaat en bestempelt zijn verliesvrije cd-kwaliteit (16-bits bij 44,1 kHz) streams “HD” en zijn high-res-tracks “Ultra HD”, waarvan de laatste een topscore heeft van 3.730 Kbps, 24-bits bij 192 kHz kwaliteit. Er is een indrukwekkende catalogus van high-res muziek beschikbaar, waaronder vrijwel de volledige catalogi van Led Zeppelin, de Rolling Stones, Miles Davis, Taylor Swift, Marvin Gaye, Pink Floyd, Joni Mitchell en een heleboel andere artiesten die die namen zouden suggereren .

Het grootste deel van de rest van de catalogus wordt gestreamd in verliesvrije kwaliteit, maar er is een verrassend aantal minder bekende catalogustitels van grote labels die worden gestreamd in standaardkwaliteit van 320 kbps. Een paar jaar geleden zou dat nog indrukwekkend zijn geweest, maar andere diensten zoals Apple Music bieden nu alles in ten minste cd-kwaliteit aan. Denk aan hairmetalbands uit de jaren 80 zoals Bang Tango, Junkyard en Trixster, of alternatieve rockgroepen zoals Phantom Planet, Jason & the Scorchers en Remy Zero. Als je smaak naar de marges loopt en je oren het verschil kunnen horen, is dat een grote slag tegen de service.

Amazon Music Onbeperkt AutoRip

James Barber/Gieterij

Omdat ik tijd heb doorgebracht met Amazon Music en zijn streaming-concurrentie, kon ik een duidelijk verschil horen tussen cd-kwaliteit en streaming in standaarddefinitie. Welk apparaat je ook gebruikt, je zou moeten kunnen profiteren van de HD-streamingtitels van Amazon.

Om van die hogere kwaliteit Ultra HD high-res te genieten, heb je natuurlijk apparatuur nodig die het formaat ondersteunt. Als je met een telefoon of ander mobiel apparaat luistert, heb je een externe DAC (digitaal-naar-analoog-converter) nodig om die hogere kwaliteit te leveren aan je hoofdtelefoon of een aangesloten luidspreker of hifi-systeem.

Er zijn veel fabrikanten die Amazon Ultra HD ondersteunen in hun streamingapparaten. Sony, Bose en Sonos voeren de lijst aan, maar er zijn tientallen andere fabrikanten vermeld op de Amazon Music HD-informatiepagina.

Surroundgeluid

Amazon heeft beide grote spelers omarmd in moderne surround sound, waardoor geselecteerde nummers beschikbaar zijn in Dolby Atmos of Sony 360 Reality Audio surround sound. Op de mobiele iOS-app zijn nummers met beschikbare 360- of Atmos-versies duidelijk gelabeld en kunnen luisteraars schakelen tussen de stereo- en surroundversies door op het pictogram voor streamingkwaliteit te tikken en heen en weer te schuiven tussen de opties.

In de Mac-desktopapp hebben nummers die surround op mobiel bieden niet dezelfde optie. Een Best of 360 Reality Audio-afspeellijst die is toegevoegd aan de mobiele app, wordt niet weergegeven als beschikbaar in de desktop-app, maar is beschikbaar in de bibliotheek via de webinterface.

Muziek ontdekken

Amazon Music Unlimited-aanbevelingen

James Barber/Gieterij

Amazon Music Unlimited is niet gericht op het ontdekken van muziek zoals zijn concurrenten. Het is echt een opgeschaalde versie van zijn free en Prime Music-aanbiedingen, waarbij een grote muziekbibliotheek wordt toegevoegd aan de op afspeellijsten gebaseerde passieve luisterervaringen.

Er is een grote verscheidenheid aan internetradiostations met namen als Hip-Hop uit de jaren 90, Country Heat Radio en Ultimate Jazz. Er zijn afspeellijsten ontworpen voor koken, sporten of groenten. Al het bovenstaande kan worden geactiveerd met een eenvoudig Alexa-commando.

Dat zal voor sommige mensen genoeg zijn, en er zijn zeker veel Amazon-klanten die blij zullen zijn met de twee miljoen nummers die beschikbaar zijn via Prime Music en die zijn samengesteld in afspeellijsten zonder stress. Als je iemand bent die blij is met die ervaring, maar af en toe dat ene Dashboard Confessional- of Debbie Gibson-album moet horen dat je leuk vond op de middelbare school, is Amazon Music Unlimited een zeer kosteneffectieve manier om die occasionele oplossing te krijgen.

Amazon onderhoudt afspeellijsten van huidige hits en nieuwe releases, maar over het algemeen lijken ze niet zo aangesloten op de actieve luisterscène als de vergelijkbare afspeellijsten van zijn concurrenten. Amazon is hier niet echt actief in de muziekindustrie, dus er is minder urgentie om op de hoogte te blijven van de nieuwste en volgende grote dingen.

Amazon Music Unlimited-merchandiselinks

James Barber/Gieterij

Het bedrijf heeft een aantal cruciale dingen goed geregeld. Voor het grootste deel wordt de discografie van een artiest gepresenteerd in volgorde met de juiste datum van oorspronkelijke release. Je zou denken dat dit een tafelinzet zou zijn voor een muziekstreamingservice, maar andere services verknoeien dit regelmatig.

Er is ook een rij ‘Albums voor jou’ boven aan de startpagina die muziek aanbeveelt op basis van je recente luisterervaring. De lijst is altijd verrassend geweest met een aantal uitstekende verrassingskeuzes vermengd met de voor de hand liggende selecties. Dit gedeelte suggereert dat er echte muziekfans zijn die de context van het werken bij Amazon begrijpen.

Helaas is de zoektocht naar klassieke muziek beduidend slechter, maar dat is een probleem dat wordt gedeeld door elke muziekdienst die klassiek naast andere genres streamt. Er is een enorme bibliotheek met muziek die is gecomponeerd of gedirigeerd door Leonard Bernstein, maar de releasedatums die aan de albums zijn gekoppeld, komen niet overeen met de originele releases van de meeste titels. Misschien tonen ze remaster- of heruitgavedatums, maar de manier waarop ze albums worden gepresenteerd biedt niet veel context voor iemand die niet al bekend is met het werk van de maestro.

Songtekst

Wanneer songteksten beschikbaar zijn voor een nummer op Amazon Music Unlimited, verschijnen ze in een grijs vak dat over de onderste 20 procent van de albumhoes op de pagina van het nummer verschijnt. Tik op de songtekst om uit te breiden naar een volledige paginaweergave met hetzelfde vrij kleine lettertype. Sommige gebruikers zullen dit een uitstekende functie vinden, maar er is geen manier om de songtekst uit te schakelen. Als je iemand bent die tijdens het luisteren naar de albumhoes wil kijken, heb je pech.

Podcasts

Amazon wil dat je in hun ommuurde tuin blijft als je je eenmaal hebt aangemeld, dus ze geven bijna evenveel gewicht aan podcasts op hun startpagina. Als je op een bepaalde dag alleen geïnteresseerd bent in muziek of podcasts, kun je een tabblad selecteren dat degene die je niet interesseert, verwijdert. Het is een prima podcast-interface, wat een pluspunt is als je van podcasts houdt of een enorm negatief punt als je geïrriteerd bent wanneer podcasts verschijnen in je muziekzoekopdrachten.

Streaming resolutie en afspeelknoppen

James Barber/Gieterij

Desktop- en browserstreaming

De desktop-app heeft een schone interface die logisch is voor iedereen die de mobiele app gebruikt. Het hierboven genoemde gebrek aan toegang tot surround-audio lijkt raar, maar ik heb het getest met de app voor Mac. Die is alleen op Intel gebaseerd, dus het loopt door de Rosetta 2-vertaler op de M1 en nieuwe Apple-computers. Er waren een paar glitches bij het afspelen die ik sato aan die vertaling zou toeschrijven. Zodra Amazon de app heeft bijgewerkt, zouden die problemen moeten verdwijnen.

Amazon laat ook nooit een kans voorbij gaan om je iets anders te verkopen, dus er is een rij artiestgerelateerde merchandise te koop in de onderste rij van de desktop-app. Als je een t-shirt, poster of cd nodig hebt, kun je met één klik rechtstreeks naar de productpagina van Amazon.com gaan.

De service werkt naadloos in een browser, maar streaming is beperkt tot cd-kwaliteit of 320 Kbps.

Als u een Prime-klant bent en uw budget in de gaten houdt, is de $ 79 per jaar voor een persoon of $ 149 per jaar voor een gezin een geweldige deal voor het luisteren naar HD-muziek. Amazon Music Unlimited is waarschijnlijk niets voor jou als je afspeellijsten deelt met je vrienden (omdat ze waarschijnlijk een hippere service gebruiken), een service wilt die is aangesloten op de hedendaagse muziekscene, of gewoon geen zaken wilt doen met Amazon .